زندگی نامه و خاطراتی از رهبر معظم انقلاب
«پدرم روحانى معروفى بود، امّا خيلى پارسا و گوشه گير... زندگى ما به سختى مى
گذشت. من يادم هست شب هايى اتفاق مى افتاد كه در منزل ما شام نبود! مادرم با زحمت
براى ما شام تهيّه مى كرد و... آن شام هم نان و كشمش بود.»
امّا خانه اى را كه
خانواده سيّد جواد در آن زندگى مى كردند، رهبر انقلاب چنين توصيف مى كنند:
«منزل
پدرى من كه در آن متولد شده ام، تا چهارـ پنج سالگى من، يك خانه 60 ـ 70 مترى در
محّله فقير نشين مشهد بود كه فقط يك اتاق داشت و يك زير زمين تاريك و خفه اى!
هنگامى كه براى پدرم ميهمان مى آمد (و معمولاً پدر بنا بر اين كه روحانى و محل
مراجعه مردم بود، ميهمان داشت) همه ما بايد به زير زمين مى رفتيم تا مهمان برود.
بعد عدّه اى كه به پدر ارادتى داشتند، زمين كوچكى را كنار اين منزل خريده به آن
اضافه كردند و ما داراى سه اتاق شديم.»
رهبرانقلاب از دوران كودكى در خانواده اى
فقير امّا روحانى و روحانى پرور و پاك و صميمی، اينگونه پرورش يافت و از چهار سالگى
به همراه برادر بزرگش سيد محمد به مكتب سپرده شد تا الفبا و قرآن را ياد بگيرند.
سپس، دو برادر را در مدرسه تازه تأسيس اسلامى «دارالتعّليم ديانتى» ثبت نام كردند و
اين دو دوران تحصيل ابتدايى را در آن مدرسه گذراندند.
در حوزه علميه
ايشان از دوره دبيرستان، خواندن «جامع المقدمات» و صرف و نحو
را آغاز كرده بود. سپس از مدرسه جديد وارد حوزه علميه شد و نزد پدر و ديگر اساتيد
وقت ادبيات و مقدمات را خواند.
درباره انگيزه ورود به حوزه علميه و انتخاب راه
روحانيت مى گويند: «عامل و موجب اصلى در انتخاب اين راه نورانى روحانيت پدرم بودند
و مادرم نيز علاقه مند و مشوّق بودند».
ايشان كتب ادبى ار قبيل «جامع المقدمات»،
«سيوطى»، «مغنى» را نزد مدرّسان مدرسه «سليمان خان» و «نوّاب» خواند و پدرش نيز بر
درس فرزندانش نظارت مى كرد. كتاب «معالم» را نيز در همان دوره خواند. سپس «شرايع
الاسلام» و «شرح لمعه» را در محضر پدرش و مقدارى را نزد مرحوم «آقا ميرزا مدرس
يزدى» و رسائل و مكاسب را در حضور مرحوم حاج شيخ هاشم قزوينى و بقيه دروس سطح فقه و
اصول را نزد پدرش خواند و دوره مقدمات و سطح را بطور كم سابقه و شگفت انگيزى در پنچ
سال و نيم به اتمام رساند. پدرش مرحوم سيد جواد در تمام اين مراحل نقش مهّمى در
پيشرفت اين فرزند برومند داشت. رهبر بزرگوار انقلاب، در زمينه منطق و فلسفه، كتاب
منظومه سبزوار را ابتدا از «مرحوم آيت الله ميرزا جواد آقا تهرانى» و بعدها نزد
مرحوم «شيخ رضا ايسى» خواندند.
در حوزه علميه نجف اشرف
آيت الله خامنه اى كه از هيجده سالگى در مشهد درس
خارج فقه و اصول را نزد مرجع بزرگ مرحوم آيت الله العظمى ميلانى شروع كرده بودند.
در سال 1336 به قصد زيارت عتبات عاليات، عازم نجف اشرف شدند و با مشاهده و شركت در
درسهاى خارج مجتهدان بزرگ حوزه نجف از جمله مرحوم سيد محسن حكيم، سيد محمود
شاهرودى، ميرزا باقر زنجانى، سيد يحيى يزدى، و ميرزا حسن بجنوردى، اوضاع درس و
تدريس و تحقيق آن حوزه علميه را پسنديدند و ايشان را از قصد خود آگاه ساختند. ولى
پدر موافقت نكرد. پس از مدّتى ايشان به مشهد باز گشتند.
در حوزه علميه قم
آيت الله خامنه اى از سال 1337 تا 1343 در حوزه علميه قم به
تحصيلات عالى در فقه و اصول و فلسفه، مشغول شدند و از محضر بزرگان چون مرحوم آيت
الله العظمى بروجردى، امام خمينى، شيخ مرتضى حائرى يزدى وعلـّامه طباطبائى استفاده
كردند. در سال 1343، از مكاتباتى كه رهبر انقلاب با پدرشان داشتند، متوجّه شدند كه
يك چشم پدر به علت «آب مرواريد» نابينا شده است، بسيار غمگين شدند و بين ماندن در
قم و ادامه تحصيل در حوزه عظيم آن و رفتن به مشهد و مواظبت از پدر در ترديد ماندند.
آيت الله خامنه اى به اين نتيجـه رسيدند كه به خاطر خدا از قــم به مشهد هجرت كنند
واز پدرشان مواظبت نمايند. ايشان در اين مـورد مى گويند:
«به مشهد رفتم و خداى
متعال توفيقات زيادى به ما داد. به هر حال به دنبال كار و وظيفه خود رفتم. اگر بنده
در زندگى توفيقى داشتم، اعتقادم اين است كه ناشى از همان بّرى «نيكى» است كه به
پدر، بلكه به پدر و مادر انجام داده ام». آيت الله خامنه اى بر سر اين دو راهى، راه
درست را انتخاب كردند. بعضى از اساتيد و آشنايان افسوس مى خوردند كه چرا ايشان به
اين زودى حوزه علميه قم را ترك كردند، اگر مى ماندند در آينده چنين و چنان مى
شدند!... امّا آينده نشان داد كه انتخاب ايشان درست بوده و دست تقدير الهى براى
ايشان سر نوشتى ديگر و بهتر و والاتر از محاسبات آنان، رقم زده بود. آيا كسى تصّور
مى كرد كه در آن روز جوان عالم پراستعداد 25 ساله، كه براى رضاى خداوند و خدمت به
پدر و مادرش از قم به مشهد مى رفت، 25 سال بعد، به مقام والاى ولايت امر مسلمين
خواهد رسيد؟! ايشان در مشهد از ادامه درس دست برنداشتند و جز ايام تعطيل يا مبازره
و زندان و مسافرت، به طور رسمى تحصيلات فقهى و اصول خود را تا سال 1347 در محضر
اساتيد بزرگ حوزه مشهد بويژه آيت الله ميلانى ادامه دادند. همچنين ازسال 1343 كه در
مشهد ماندگار شدند در كنار تحصيل و مراقبت از پدر پير و بيمار، به تدريس كتب فقه و
اصول و معارف دينى به طلـّاب جوان و دانشجويان نيز مى پرداختند.
مبارزات سياسى
آيت الله خامنه اى به گفته خويش «از شاگردان فقهى، اصولى،
سياسى و انقلابى امام خمينى (ره) هستند» امـّا نخستين جرقـّه هاى سياسى و مبارزاتى
و دشمنى با طاغوت را مجاهد بزرگ و شهيد راه اسلام شهيد «سيد مجتبى نوّاب صفوى» در
ذهن ايشان زده است، هنگاميكه نوّاب صفوى با عدّه اى از فدائيان اسلام در سال 31 به
مشهد رفته در مدرسه سليمان خان، سخنرانى پر هيجان و بيدار كننده اى در موضوع احياى
اسلام و حاكميت احكام الهى، و فريب و نيرنگ شاه و انگليسى و دروغگويى آنان به ملـّت
ايران، ايراد كردند. آيت الله خامنه اى آن روز از طـّلاب جوان مدرسه سليمان خان
بودند، به شدّت تحت تأثير سخنان آتشين نوّاب واقع شدند. ايشان مى گويند: «همان وقت
جرقه هاى انگيزش انقلاب اسلامى به وسيله نوّاب صفوى در من به وجود آمده و هيچ شكى
ندارم كه اولين آتش را مرحوم نوّاب در دل ما روشن كرد».
همراه با نهضت امام خمينى (قدس سره)
آيت الله خامنه اى از سال 1341 كه در قم
حضورداشتند و حركت انقلابى واعتراض آميز امام خمينى عليه سياستهاى ضد اسلامى و
آمريكا پسند محمد رضا شاه پهلوى، آغاز شد، وارد ميدان مبارزات سياسى شدند و شانزده
سال تمام با وجود فراز و نشيب هاى فراوان و شكنجه ها و تعبيدها و زندان ها مبارزه
كردند و در اين مسير ازهيچ خطرى نترسيدند. نخستين بار در محرّم سال 1383 هـ.ق از
سوى امام خمينى (قدس سره) مأموريت يافتند كه پيام ايشان را به آيت الله ميلانى و
علماى خراسان در خصوص چگونگى برنامه هاى تبليغاتى روحانيون در ماه محرّم و افشاگرى
عليه سياست هاى آمريكايى شاه و اوضاع ايران و حوادث قم، برسانند. ايشان اين مأموريت
را انجام دادند و خود نيز براى تبليغ، عازم شهر بيرجند شدند و در راستاى پيام امام
خمينى، به تبليغ و افشاگرى عليه رژيم پهلوى و آمريكا پرداختند. بدين خاطر در 9
محرّم «12 خرداد 1342» دستگير و يك شب بازداشت شدند و فرداى آن به شرط اينكه منبر
نروند و تحت نظر باشند آزاد شدند. با پيش آمدن حادثه خونين 15خرداد، باز هم ايشان
را از بيرجند به مشهد آورده، تحويل بازداشتگاه نظامى دادند و ده روز در آنجا با سخت
ترين شرايط و شكنجه و آزارها زندانى شدند.
دوّمين بازداشت
در بهمن 1342 - رمضان 1383 هـ.ق - آيت الله خامنه اى با عدّه
اى از دوستانشان براساس برنامه حساب شده اى به مقصد كرمان حركت كردند. پس از دو ـ
سه روز توقف در كرمان و سخنرانى و منبر و ديدار با علما و طلـّاب آن شهر، عازم
زاهدان شدند. سخنرانى ها و افشاگرى هاى پرشور ايشان بويژه درايـّام ششم بهمن ـ
سالگرد انتخابات و رفراندوم قلـّابى شاه ـ مورد استقبال مردم قرار گرفت. در
روزپانزدهم رمضان كه مصادف با ميلاد امام حسن (ع) بود، صراحت و شجاعت و شور انقلابى
ايشان در افشاگرى سياستهاى شيطانى و آمريكايى رژيم پهلوى، به اوج رسيد و ساواك
شبانه ايشان را دستگير و با هواپيما روانه تهران كرد. رهبر بزرگوار، حدود دو ماه ـ
به صورت انفرادى ـ در زندان قزل قلعه زندانى شدند و انواع اهانت ها و شكنجه ها را
تحمّل كردند.
سوّمين و چهارمين بازداشت
كلاسهاى تفسير و حديث و انديشه اسلامى ايشان در
مشهد و تهران با استقبال كم نظير جوانان پرشور و انقلابى مواجه شد. همين فعاليت ها
سبب عصبانيت ساواك شد و ايشان را مورد تعقيب قرار دادند. بدين خاطر در سال 1345 در
تهران مخفيانه زندگى مى كردند و يك سال بعد ـ 1346ـ دستگير و محبوس شدند. همين
فعاليّت هاى علمى و برگزارى جلسات و تدريس و روشنگرى عالمانه و مصلحانه بود كه موجب
شد آن بزرگوار بار ديگر توسط ساواك جهنّمى پهلوى در سال 1349 نيز دستگير و زندانى
گردند.
پنجمين بازداشت
حضرت آيت الله خامنه اى «مد ظله» درباره پنجمين بازداشت خويش
توسط ساواك مى نويسد:
«از سال 48 زمينه حركت مسلحانه در ايران محسوس بود.
حساسيّت و شدّت عمل دستگاههاى جارى رژيم پيشين نيز نسبت به من، كه به قرائن دريافته
بودند چنين جريانى نمى تواند با افرادى از قبيل من در ارتباط نباشد، افزايش يافت.
سال 50 مجدّداً و براى پنجمين بار به زندان افتادم. برخوردهاى خشونت آميز ساواك در
زندان آشكارا نشان مى داد كه دستگاه از پيوستن جريان هاى مبارزه مسلـّحانه به كانون
هاى تفـّكر اسلامى به شدّت بيمناك است و نمى تواند بپذيرد كه فعاليّـت هاى فكرى و
تبليغاتى من در مشهد و تهران از آن جريان ها بيگانه و به كنار است. پس از آزادى،
دايره درسهاى عمومى تفسير و كلاسهاى مخفى ايدئولوژى و... گسترش بيشترى پيدا
كرد».
بازداشت ششم
در بين سالهاى 1350ـ1353 درسهاى تفسير و ايدئولوژى آيت الله
خامنه اى در سه مسجد «كرامت» ، «امام حسن» و «ميرزا جعفر» مشهد مقدس تشكيل مىشد و
هزاران نفر ازمردم مشتاق بويژه جوانان آگاه و روشنفكر و طلـّاب انقلابى و معتقد را
به اين سه مركز مى كشاند و با تفكّرات اصيل اسلامى آشنا مى ساخت. درس نهج البلاغـه
ايشان از شور و حال ديگـرى برخوردار بود و در جزوه هاى پلى كپى شده تحت عنوان:
«پرتوى از نهج البلاغه» تكثير و دست به دست مى گشت. طلـّاب جوان و انقلابى كه درس
حقيقت و مبارزه را از محضر ايشان مى آموختند، با عزيمت به شهرهاى دور و نزديكِ
ايران، افكار مردم را با آن حقايق نورانى آشنا و زمينه را براى انقلاب بزرگ اسلامى
آماده مى ساختند. اين فعاليـّت ها موجب شد كه در دى ماه 1353 ساواك بى رحمانه به
خانه آيت الله خامنه اى در مشهد هجوم برده، ايشان را دستگير و بسيارى از يادداشت ها
و نوشته هايشان را ضبط كنند. اين ششمين و سخت ترين بازداشت ايشان بود و تا پاييز
1354 در زندان كميته مشترك شهربانى زندان بودند. در اين مدت در سلولى با سخت ترين
شرايط نگه داشته شدند. سختى هايى كه ايشان در اين بازداشت تحمّل كردند، به تعبير
خودشان «فقط براى آنان
كه آن شرايط را ديده اند، قابل فهم است». پس از آزادى از
زندان، به مشهد مقدس برگشتند و باز هم همان برنامه و تلاش هاى علمى و تحقيقى و
انقلابى ادامه داشت. البته ديگر امكان تشكيل كلاسهاى سابق را به ايشان ندادند.
در تبعيد
رژيم جنايتكار پهلوى در اواخر سال 1356، آيت الله خامنه اى را
دستگير و براى مدّت سه سال به ايرانشهر تبعيد كرد. در اواسط سال 1357 با اوجگيرى
مبارزات عموم مردم مسلمان و انقلابى ايران، ايشان از تبعيدگاه آزاد شده به مشهد
مقدس بازگشتند و در صفوف مقدم مبارزات مردمى عليه رژيم سفـّاك پهلوى قرار گرفتند و
پس از پانزده سال مبارزه مردانه و مجاهدت و مقاومت در راه خدا و تحمّل آن همه سختى
و تلخى، ثمره شيرين قيام و مقاومت و مبارزه؛ يعنى پيروزى انقلاب كبير اسلامى ايران
و سقوط خفـّت بار حكومتِ سراسر ننگ و ظالمانه پهلوى، و برقرارى حاكميت اسلام در اين
سرزمين را ديدند.
در آستانه پيروزى
درآستانه پيروزى انقلاب اسلامى، پيش از بازگشت امام خمينى
از پاريس به تهران، «شوراى انقلاب اسلامى» با شركت افراد و شخصيت هاى مبارزى همچون
شهيد مطهرى، شهيد بهشتى، هاشمى رفسنجانى و... از سوى امام خمينى در ايران تشكيل
گرديد، آيت الله خامنه اى نيز به فرمان امام بزرگوار به عضويت اين شورا درآمد. پيام
امام توسط شهيد مطهرى «ره» به ايشان ابلاغ گرديد و با دريافت پيام رهبر كبير
انقلاب، از مشهد به تهران آمدند.
پس از پيروزى
آيت الله خامنه اى پس از پيروزى انقلاب اسلامى نيز همچنان پرشور
و پرتلاش به فعاليّت هاى ارزشمند اسلامى و در جهت نزديكتر شدن به اهداف انقلاب
اسلامى پرداختند كه همه در نوع خود و در زمان خود بى نظير و بسيار مهّم بودند كه در
اين مختصر فقط به ذكر رؤوس آنها مى پردازيم:
٭ پايه گذارى «حزب جمهورى اسلامى»
با همكارى و همفكرى علماى مبارز و هم رزم خود: شهيد بهشتى، شهيد باهنر، هاشمى
رفسنجانى و... دراسفند 1357.
٭ معاونت وزارت دفاع در سال 1358.
٭ سرپرستى
سپاه پاسداران انقلاب اسلامى، 1358.
٭ امام جمعه تهران، 1358.
٭ نماينده امام
خمينی«قدّس سرّه» در شوراى عالى دفاع ، 1359.
٭ نماينده مردم تهران در مجلس
شوراى اسلامى، 1358.
٭ حضور فعّال و مخلصانه در لباس رزم در جبهه هاى دفاع مقدس،
در سال 1359 با شروع جنگ تحميلى عراق عليه ايران و تجاوز ارتش متجاوز صّدام به
مرزهاى ايران؛ با تجهيزات و تحريكات قدرت هاى شيطانى و بزرگ ازجمله آمريكا و شوروى
سابق.
٭ ترور نافرجام ايشان توسط منافقين در ششم تيرماه 1360 در مسجد ابوذر
تهران.
٭ رياست جمهورى؛ به دنبال شهادت محمد على رجايى دومّين رئيس جمهور ايران،
آيت الله خامنه اى در مهر ماه 1360 با كسب بيش از شانزده ميليون رأى مردمى و حكم
تنفيذ امام خمينى (قدس سره) به مقام رياست جمهورى ايران اسلامى برگزيده شدند.
همچنين از سال 1364 تا 1368 براى دوّمين بار به اين مقام و مسؤوليت انتخاب
شدند.
٭ رياست شوراى انقلاب فرهنگ، 1360.
٭ رياست مجمع تشخيص مصلحت نظام،
1366.
٭ رياست شوراى بازنگرى قانون اساسى، 1368.
٭ رهبرى و ولايت امّت، كه از
سال 1368، روز چهاردهم خرداد پس از رحلت رهبر كبيرانقلاب امام خمينى (قدس سره) توسط
مجلس خبرگان رهبرى به اين مقام والا و مسؤوليت عظيم انتخاب شدند، و چه انتخاب مبارك
و درستى بود كه پس از رحلت امام راحل، با شايستگى تمام توانستند امّت مسلمان ايران،
بلكه مسلمانان جهان را رهبرى نمايند.
بازگشت خاتمی و اصلاح طلبان به قدرت محال است/خاتمی به خاطر فتنه 88 باید رسما عذرخواهی کند
خاتمی می دانست اگر رای نمی داد، بیشتر از گذشته زیر سوال می رفت
اصلاح طلبان به دلیل اعمال گذشته خود امروز نه راه پیش و نه راه پس دارند، این اعمال و رفتار ضد انقلابی آنها موجب شده است تا جامعه انقلابی ما پذیرای آنها نباشد، لذا خاتمی خود می دانست که اگر رای نمی داد، بیشتر از گذشته زیر سوال می رفت.
حجت الاسلام و المسلمین جعفر شجونی عضو جامعه روحانیت مبارز در گفت و گو با ندای انقلاب با اشاره به علل شرکت خاتمی در انتخابات مجلس گفت: اصلاح طلبان امروز در شرایط بسیار بدی قرار دارند، آقای خاتمی در انتخابات شرکت کرد و دوستانش او را مورد ملامت قرار داده اند و اگر رای نیز نمی داد پرونده او سنگین تر می شد.
وی افزود:آقای خاتمی یک روحانی است و با سابقه ای که پدر وی داشت، شایسته نبود که در طول این سال ها ساز مخالفت با نظام بزند و در شکل اپوزسیون نظام قرار بگیرد و مقابل انقلاب، رهبری و ملت بایستد، این برای او و خانواده اش هزینه زیادی دارد.
شجونی ذکر اینکه خاتمی میان خواسته های خود واصلاح طلبان نمی تواند تصمیم درست بگیرد، اظهار کرد: در این انتخابات وی آمد و رای داد و برای خود یک خوشنامی خرید، اما از سوی دیگر رفقای او که زمانی گفتند اگر ناچار شویم خاتمی را نیز از قطار اصلاحات پیاده می کنیم، امروز به ناسزا گفتن به او پرداخته اند.
عضو جامعه روحانیت مبارز افزود: اصلاح طلبان به دلیل اعمال گذشته خود امروز نه راه پیش و نه راه پس دارند، این اعمال و رفتار ضد انقلابی آنها موجب شده است تا جامعه انقلابی ما پذیرای آنها نباشد، لذا خاتمی خود می دانست که اگر رای نمی داد، بیشتر از گذشته زیر سوال می رفت.
وی با اشاره به این سخن برخی مشاوران خاتمی که اعلام کرده اند، وی برای امتیاز گرفتن از نظام در مورد برخی اصلاح طلبان که در زندان هستند، در انتخابات شرکت کرد، گفت: این برداشت اشتباهی است، زیرا دستگاه قضایی ما مستقل است و با این حرکتها افراد فتنه گری که برای کشور چالش ایجاد کردند، آزاد نخواهد کرد.
شجونی با بیان اینکه بازگشت خاتمی به قدرت دیگر امکان پذیر نیست، عنوان کرد: اینجا ایران است،امام خمینی(ره) فرمودند که اگر کسی از اعمال نادرست خود بازگشت، توبه او را قبول می کنیم، اما دیگر نمی تواند مسئولیت حساس در نظام اسلامی بگیرد و آقای خاتمی نیز مصداق این سخن است.
عضو جامعه روحانیت مبارز در پاسخ به این سوال که چرا آقای خاتمی به خاطر فتنه ۸۸ از ملت و نظام عذرخواهی نمی کند، گفت: خاتمی و دوستانش غضب ملت را بر عذرخواهی ترجیح می دهند، وی در چاله سروش، مهاجرانی و دیگر اپوزسیون های نظام افتاد.
مرندي:فرصتها را صرف اختلاف نکنیم
مرندی گفت: حیف است که ما وقت کشور را صرف اینگونه جوابدادنها بکنیم امروز میان دولت و مجلس نباید کشمکش باشد و معتقدم این چیزی کمتر از حرام است، نباید طرفین همدیگر را تخریب کنند، هرچند نقد سازنده لازم است.
هامون به نقل از خبرگزاری فارس:
سید علیرضا مرندی نماینده منتخب مردم در مجلس نهم و عضو کمیسیون بهداشت مجلس
هشتم و مسعود پزشکیان نماینده منتخب مردم در مجلس نهم و عضو کمیسیون بهداشت مجلس
هشتم شب گذشته میهمان برنامه ۲۲ در شبکه دو سیما بودند.
مرندی در ابتدا
اظهار داشت: مردم کشور ما در طول بیش از سه دهه انقلاب در مقابل همه فشارها ایستاده
است و ولایتمداری مردم ما روز به روز بیشتر شده است.
وی در ادامه در پاسخ به
این سؤال که نمایندگان در این سه ماه آینده مجلس هشتم چگونه باید عمل کنند، گفت: ما
در ماههای آخر دوره وزارت همیشه تلاش میکردیم کارهای نیمه تمام را به اتمام
برسانیم و امیدواریم مجلس نیز در این ماههای آخر تلاش کند کارهای نیمه تمام را به
اتمام برساند.
نماینده مردم تهران مجلس شورای اسلامی همچنین درباره
گلهگذاری برخی از نمایندگانی که در دوره نهم موفق به کسب رأی از مردم نشدهاند
گفت: بنده در دوره ششم مجلس رأی نیاوردم و برخلاف توصیه برخی دوستان گلهای هم از
این بابت نکردم، زیرا در کشور موقعیت خدمت بسیار زیاد است و میتوان با همه وجود در
آن موقعیتها تلاش کرد. ما معتقد به خداوند هستیم و هرچه او مقدر کند پذیراییم. ما
باید هرچه بیشتر برای خدمت به مردم تلاش کنیم و جا برای کار بسیار
است.
مرندی در ادامه گفت: ما نباید خودبینی داشته باشیم بنابراین باید
بسنجیم که برای کشور اسلامیمان و ۷۰ میلیون حزباللهی چه کاری باید بکنیم. نباید
وقتها را صرف خودمان کنیم و به فکر برخی مسائل شخصی و اختلافات فردی باشیم و
فرصتها را در این مسائل هدر دهیم، چرا که خداوند در این صورت از ما راضی نخواهد
بود.
وی یادآور شد: زمانی که من وزیر بودم از مجلس نسبت به من حرفهای
نادرستی زده میشد و من توجه نمیکردم و کار خود را انجام میدادم، زیرا حیف است که
ما وقت کشور را صرف اینگونه جوابدادنها بکنیم امروز میان دولت و مجلس نباید کشمکش
باشد و معتقدم این چیزی کمتر از حرام است، نباید طرفین همدیگر را تخریب کنند، هرچند
نقد سازنده لازم است.
وزیر اسبق بهداشت افزود: ایثارکردن فقط مختص به
جبههها نیست انسان باید از حقوق خود بگذرد زیرا هدف نهایی ساختن کشورمان
است.
مرندی در ادامه و با اشاره به برخی مشکلات حوزه درمان، خاطرنشان کرد:
زمانی که طرح پزشک خانواده را به آقای رئیس جمهور ارائه دادیم ایشان تحت تأثیر قرار
گرفتند زیرا ایشان مردمی و عدالتمحور هستند . آقای رئیس جمهور گفتند این طرح که
قرار بود ۵ساله اجرا شود باید ۲ ساله اجرا شود ولی لازمه آن تأمین بودجه و اعتبار
آن است.
وی افزود: من هم معتقدم قانون برنامه پنجم در حوزه درمان نقصی ندارد
و اگر هم دولت نقصی در آن میبیند پیشنهادش را به ما بدهد و ما آن را با جان و دل
برطرف میکنیم. ما از دولت محترم و آقای رئیس جمهور و شخصی که عدالتمحور است
میخواهیم در زمان کوتاهی این کار برای مردم انجام شود زیرا معتقدیم حیف است که این
کارهای خوب ابتر بماند.
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در ادامه گفت: مجلس
نهم باید پاسخگوی آراء بالای مردم باشد. برخی نمایندگان فقط میخواهند مشکلات بخش
خود را حل کنند در حالی که نماینده باید منافع عامه مردم را ببیند و از بخشینگری
بپرهیزد. در برخی مواقع میبینیم نمایندگان به کارهای اجرایی حوزه انتخابیه خود
میپردازند در حالی که وظیفه نمایندگان چیز دیگری است.
وی با انتقاد از
وضعیت بیمهای کشور گفت: دولت در برخی جاها از بودجه غیرقانونی کارمندان خود را
بیمه تکمیلی میکند، ولی مردم بیمه تکمیلی ندارند؛ ای کاش آقای رئیس جمهور جلوی این
کار خلاف قانون را بگیرد.
باید دست این مردم را بوسید/پاسخ قاطع ملت به فتنه گران
هامون به نقل از خبرگزاری
فارس: وی با بیان اینکه فتنهگران مدام در ظاهر سنگ مردم را به سینه
میزنند، افزود: مردم نشان دادند که طرفدار فتنهگران نیستند. خطیب موقت نماز جمعه تهران گفت: لیستهای متعددی ارائه شد و
خیلی هم خوب بود. ولی مردم لیستی فکر نکردند، بلکه آگاهانه افراد مطلوب خود را
انتخاب کردند. مردم کسانی را از رده خارج کردند که نباید به آنها رأی میدادند. ما
کسانی را به زحمت تأیید کرده بودیم، مردم آنها را تأیید نکردند، بنابراین از این
حسن انتخاب مردم قابل تقدیر است. آیتالله جنتی یادآور شد: مقام معظم رهبری از ماهها قبل انواع
نقشههای دشمن را گوشزد میفرمودند و بصیرتدهی میکردند؛ این رهنمودها در کنار
بصیرت مردم بسیار راهگشا بود. مردم ما امروز به بلوغ سیاسی رسیدهاند و دیگر فریب
نمیخورند. مردم برخی مشکلات را از مسائل جاری کشور و نظام جدا میکنند و به
موقع در صحنهها حاضر میشوند. وی از تمام دست اندرکاران انتخابات، وزارت کشور، رسانه ملی
و نیروهای امنیتی و انتظامی تشکر کرد و گفت: این انتخابات به سلامت و آزادی کامل
برگزار شد. همانی که خواسته مردم بود انجام شد و مردم با کمال آرامش رأی خود را به
صندوقها ریختند و عزت خود را زیاد کردند. امام جمعه موقت تهران متذکر شد: یکی از راههای تقویت نظام و
شکستن توطئهها همین حضور در انتخابات است. مسئولان باید قدر این مردم را بدانند و
برای رضای خدا به این مردم خدمت کنند. البته کارهای زیادی در حال انجام نیست ولی
نیازها نیز زیاد است و لذا باید تلاشها هرچه بیشتر ادامه یابد. جنتی با اشاره به یازدهمین اجلاس مجلس خبرگان رهبری اظهار
داشت: مجلس خبرگان یک نهاد بیبدیل در کشور است. وظیفه سنگین
انتخاب رهبری به دوش این مجلس است. لذا دیدیم که بعد از امام(ره) انتخاب خوب
رهبری، موجب آرامش در کشور شد و از بسیاری از خطرها جلوگیری شد. وی همچنین با اشاره به دستور رهبر انقلاب مبنی بر تشکیل شورای عالی فضای مجازی،
گفت: درایت رهبر انقلاب در این موضوع ستودنی است، وضعیت ارتباطات و اینترنت
در دنیا موجب ناامنی و دزدی اطلاعات شده است، لذا کم توجهی مسئولان به این مسئله یک خطر جدی از سوی دشمن
است که نهادهای ما را تهدید میکند. خطیب نماز جمعه تهران ادامه داد: رهبر انقلاب فرموده
بودند که اگر میتوانستم خودم مسئولیت این شورا را به عهده میگرفتم که
این اهمیت این شورا را میرساند. برخی به این مسائل کمتوجهی میکنند.
باید از رهبر انقلاب تشکر فوق العاده کرد، خداوند عمر رهبر عزیزمان را طولانی و
دشمانش را ذلیل و خوار کند. آیتالله جنتی خطاب به اعضا منتخب شورای عالی مجازی گفت: رهبر
انقلاب شمار را گزینش کرده است و شما را بهترین و به دردبخور دیده است. قدر این
انتخاب را بدانید و با عمل به وظایف خود شکر آن را به جاآورید. وی یادآور شد: زمانی در امر مبارزه با فساد، رهبر انقلاب فرمان
مبارزه با فساد صادر کردند، ولی آن طور که انتظار بود اجرا نشد، ولی هشدار میدهم مبادا این هم
مانند آن شود؛ این موضوع را جدی بگیرد و اگر کم توجهی شود خطر بوجود
میآید. امام جمعه موقت تهران در ادامه سخنان خود با اشاره به موضوع
بحرین گفت: موضوع بحرین یک غصهای برای ماست. آمریکا هنوز نمیفهمد که قدرتش را از
دست داده است و با زور میخواهد قدرتش را حفظ کند. جرم مردم بحرین این است که
میخواهند هر انسانی یک رأی داشته باشد و آمریکائیها به دروغ شعار دموکراسی
میدهند. جنتی ادامه داد: برخلاف رأی مردم بحرین آنها را میکشند و
شکنجه میدهند که لعنت خداوند بر آنها باد. عاقبت قدرت آمریکا رو به زوال خواهد
رفت. قدرت پوشالی آمریکا از دست رفته است و امروز با مشکل مشروعیت و مشکل اقتصادی
دست به گریبان هستند. وی با اشاره به موضوع قرآن سوزی اخیر آمریکاییها در
افغانستان گفت: خداوند اینها را به دست خود بدبخت میکند؛ باید به غیرت دینی مردم
افغانستان آفرین گفت که حاضرند برای حفظ قداست قرآن جان بدهند؛ آمریکاییها
نمیتوانند با این وضعیت در این کشور بمانند لذا این به مسئله عاقبت به ضرر خود
آمریکاییها تمام میشود.
حکم محکومیت فائزه هاشمی در دادگاه
هامون به نقل از جام
نیوز:
وی در ادامه افزود: «هاشمی رفسنجانی در جریان حوادث پس از اتخابات ریاست جمهوری سال88 از سوی رهبری جمهوری اسلامی مورد انتقاد تلویحی قرار گرفت و در حال حاضر در انتظار انتصاب مجدد به عنوان رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام است.»
لازم به ذکر است چندی پیش جلسه محاکمه فائزه هاشمی در شعبه 15 دادگاه انقلاب اسلامی به ریاست قاضی صلواتی تشکیل و وی به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام محاکمه شده بود.
نظرات شما عزیزان: